![]()
Kun lapsen kommunikaationäköä arvioidaan, saadaan Testitilanne
Jotta testitilanne ei veisi liian pitkää aikaa, kannattaa seuraavaksi näyttää 2.5%:n korttia. Lähes kaikki heikkonäköiset lapset näkevät sen. Vain vaikeasti heikkonäköiset lapset eivät reagoi sille. Jos lapsi ei reagoi 2.5%:n kortille, näytetään seuraavaksi 10%:n kortti. Jos lapsi reagoi sille, seuraava kortti on 5%:n kortti. Jos lapsi reagoi sille, näytetään uudelleen 2.5%:n kortti. Usein lapsi reagoi toisella kerralla tällekin kontrastille, kun hän on tarkentanut katseen tarkemmin testietäisyydelle ja näköjärjestelmä on tottunut käsittelemään matalakontrastista tietoa. (Tämä ilmiö nähdään myös vanhemmilla lapsilla ja aikuisillakin.) Jollei lapsi reagoi 10%:n kortille, seuraava kortti on 25%:n kortti. Näin on hyvin lyhyessä ajassa saatu selville kontrastialue, jolla lapsi reagoi kasvojen kokoiselle kuvalle. Heidi - kuvat voidaan ottaa mukaan leikkitilanteeseen, jos varsinainen testitilanne ei motivoi lasta vastaamaan. Kaksi aikuista voi silloin ottaa toinen testikuvan, toinen valkoisen kortin, näyttää ne lapselle sopivalla etäisyydellä ja kysyä, kummalla Heidi-kuva on. Jotkut lapset vilkuttavat mieluummin Heidille kuin vain osoittavat, missä Heidi on. Vertaamalla lapsen vanhempien kasvojen kontrasteja testikortin kontrastitasoon, voidaan arvioida, miten hyvin lapsi erottaa vanhempien kasvonpiirteet. Jos lapsi reagoi vain 25%:n kontrastiin 30-40cm:n etäisyydeltä, vanhempien kannattaa korostaa kasvonpiirteitään, jotta lapsi näkisi kommunikaatioilmeet. Äitien ei ole yleensä vaikea käyttää voimakasta korostuskynää sekä huulien että silmien korostamiseen, isiltä vaatii hieman enemmän jaksamista käyttää ruskeaa korostuskynää huulien korostamiseen. Silmälasisangoilla voi myös korostaa silmien seutua.
[ Ohjesivu I Lasten näkötestit I LEA-näkötestistö ] Viimeksi päivitetty |