![]()
ESIOPETUKSEN OHJAUS - JA ARVIOINTIJAKSO 2. - 5.4.2002 VNN (00.00.94-) YLEISTÄVNN oli toista kertaa Jyväskylän näkövammaisten koulun tilapäisen opetuksen jaksolla. Hän käy toista esiopetusvuottaan päiväkodissa ( NN:n koulun oppilasluettelossa). VNN aloittaa 1. luokan yleisopetuksen mukaisesti 20 oppilaan ryhmässä, jossa hänellä on henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) tukenaan ja henkilökohtainen kouluavustaja, joka koulupäivän ohella vastaisi myös aamu- ja iltapäivähoidon tarpeeseen. Koululla järjestetään HOJKS palaveri toukokuun aikana, johon osallistuisivat mm. vanhemmat, nykyinen ja tuleva opettaja, avustaja ja JNK:n alueopettaja.
Jakson tavoitteena oli kartoittaa toiminnallista näköä, ohjata apuvälineiden käytössä, kartoittaa ATK:n asioita ja siihen mahdollisia lisälaitteita sekä tutustua toisiin näkövammaisiin koulussa sekä vapaa-aikana. Jaksolla kertasimme pikkunauhurin käyttöä ja teimme nauhoituksia. Jakson aikana suoritettiin heikkonäköisten esioppilaiden videokuvauksia kurssimateriaaleihin, lämmin KIITOS upeista suorituksista Sinulle VNN sekä perhe! LUOKKATYÖSKENTELYVNN on iloinen ja liikunnallinen poika. Hän osaa kertoa perusasioita itsestään ja lähiympäristöstään. Paras kaveri on nimeltään Aleksi. Jakson alussa tuli VNNlle selvittää toimintamallit sekä rajat mitä voimme täällä tehdä. VNN on vilkas poika, mutta mielekäs toiminta ja "raamit" auttavat poikaa pitäytymään asiassa, josta hän on kiinnostunut. Kahdenkeskeisessä työskentelyssä hän jaksoi hyvinkin 30 min. Työskentelytaidot vaihtelivat jakson aikana; toisaalta hän jaksoi keskittyä, ottaa ohjeita vastaan, antaa ohjata itseään tai toimi itsenäisesti annettujen ohjeiden mukaan. Keskustelutilanteissa hän saattoi jäädä joskus "omiin ajatuksiinsa" ja "katsoa ihmetellen" kysyjää, jolloin on hyvä vaikkapa koskettaa olkapäälle ja kysyä uudestaan. Keskustelin tästä äidin kanssa ja asiaa oli jo mietitty mm. Lea Hyvärisen vastaanotolla 13.3.02: VNN on menossa neuvolan kautta kuulontutkimuksiin, jossa selvitetään onko vasemmassa korvassa kuulon alentumaa. Koska VNN on näkövammainen oppilas, jolla on aivovamma, kuulopuolen sekä johtumisasiat että tietystikin myöskin kortikaaliset kuulovauriot täytyy selvittää erityisesti, koska VNNllä on ollut vaikeuksia sanahahmojen kuulemisen kanssa (Lea Hyvärisen yhteenvedosta 13.3.02). Viimeisenä jaksopäivänä VNN oli rauhallinen ja luottavainen poika. Olisiko viikon työurakka helpottanut ja jännitys muuttunut tavalliseksi arjeksi?
VNN hallitsee lukutelevision ja kohdevalon käytön: hän säätää nappulat ja osaa kirjoittaa sen alla. Kertasimme liikuteltavan tason käyttöä. Lukutelevision alla hän väritti 2 cm:n korkuisia kuvia sekä jatkoi niiden sarjojen piirtämistä lyijykynällä katseluetäisyyden ollessa 10 cm.. Puuttuvien kirjainten täydentäminen meni hyvin 1 cm:n korkuisiin lokerikkoihin. Lukutelevision alla työskenneltäessä on kynän oltava tarpeeksi lyhyt. VNN keskittyi tehtäviinsä n.30 minuutin ajan Aikuisen vierellä olo sekä ohjaaminen on tärkeää apuvälineiden käytön opettelun, tarkkaavaisuuden ylläpitämisen ja työn sujumisen kannalta etenkin näin alkuvaiheessa. Kun työ tuli VNNlle selväksi hän jaksoi hyvin keskittyä ja tehdä annetun työn loppuun saakka. 1cm korkuinen teksti meni hyvin lukutelevision alla kirjoitettaessa kirjaimia lokerikkoihin. On hyvä muistaa, että teksti on selkeää ja hyvä kontrastista. VNN katsoo 0,5 cm:n tekstiä ilman apuvälinettä esim. kalenterista nimiä, toisaalta tämä voi rasittaa silmää eikä pidempi lukuaika tule kysymykseen. Samoin hän luki kalenterista 3 cm:n korkuisia numeroita. Työkirjojen kuvien tulkinnassa tuli eniten poikkeavuutta; mustavalkoiset ääriviivakuvat n. 2-3 cm:n kokoiset saivat väärän merkityksen tai sitten VNN arvaili vastauksia. Sokkelotehtävä josta tuli etsiä samanlaisia kirjaimia menivät V ja L sekaisin, tekstin ollessa 0,5 cm. On hyvä muistaa, että henkilön kasvojen ilmeet on VNNn vaikea tunnistaa esim. hän erotti tutun henkilön 0,5 m:n etäisyydeltä ja tällöinkin todennäköisesti ei tunnistanut kasvojen ilmettä. Erilaisissa tilanteissa on hyvä kertoa myös omia tuntemuksiaan, jotta ilmeet välittyisivät totuudenmukaisesti VNNlle. NÄÖNKÄYTTÖ
Piia Mikkola
Yleistä: VNNn katsoessa tarkasti johonkin kohteeseen hän kääntää päätään sivulle päin nähdäkseen katsomansa tarkemmin ja katsoo tällöin silmäkulmastaan. Lisäksi hänen näyttää olevan hankalampi havaita näkökenttänsä vasemmalta yläpuolelta.
Kauaksi näkeminen: (LH-kuviot 3 m) Tällä kerralla VNN näki testitaulusta 3 metrin etäisyydeltä katsoen osittain 4,2 cm kokoisia yksittäisiä korkeakontrastisia kuvioita (0,16 - 0.2). Tämä koko oli kuitenkin pienintä mahdollista mitä hän näki, joten miellyttävään katsomiseen tulee katsottavien kohteiden olla reilusti suurempia.
Lähelle näkeminen: (LH-kuviot 40 cm) VNN tarvitsee lukutelevision kotiin pikaisesti nyt kun lukemaan oppiminen on hyvällä alulla, joten kirjoitan sellaisesta hänelle erillisen suosituksen. Lisäksi VNN tarvitsee käyttöönsä pienen suurentavan apuvälineen; lukukivien ja varrellisten suurennuslasien vertailun jälkeen VNN piti itse parhaimpana varrellista 5 x suurentavaa suurennuslasia. Suurennuslasin käyttöä tarvitsee vielä harjoitella, jotta siitä saatava hyöty olisi mahdollisimman hyvä. Suurennuslasin nostaminen irti paperista lähemmäksi silmää ja näin melko läheltä katsoen tuo suurennusominaisuudet paremmin esiin. Suositus suurennuslasista ja lukutelevisiosta menevät suoraan Helsingin sairaanhoitopiirin kuntoutusohjaajalle. Tietokoneella pelatessaan VNN joutui katsomaan näppäimistöä noin 10 cm etäisyydeltä nähdäkseen näppäimistössä olevat numerot ja kirjaimet. Näppäimistön ja hiiren osoittimen näkyvyyteen on hyvä kiinnittää huomiota, näppäimistön merkitseminen mustilla tarroilla ja hiiren osoittimen koon muuttaminen reilummaksi ja mahdollisesti paremmin erottuvan väriseksi helpottavat VNNn näkemistä. Katso ATK-ohjaajan palaute.
Kontrastit:
Muuta: Ohessa muutamien tietokoneohjelmien nimiä, joista sopivia pelejä löytyy:
ATK
Helena Palmari VNNllä oli tukijaksollaan kaksi ATK-tuntia. Tunneilla kokeilimme eri peli - ja opetusohjelmia VNNn kiinnostuksen mukaan. VNNlle olisi hyötyä Väriapila- ja Kirjainleikki (Comp-aid Oy; Puh: 09-728 8330) -ohjelmista. Kirjainleikki-ohjelmassa erityisesti 1, 3 ja 7 osa ovat VNNn muuta oppimista tukevaa tässä ikävaiheessa. Väriapila-ohjelma tukee hahmotusta ja esineitten nimeämistä. Pelissä on yhdistetty sopivasti näppäimistön- ja hiirenkäytön opettelua, joka tukee VNNn motoriikan kehittymistä. Kotiin on toimitettu levykkeellä asennusohjeitten kanssa keltainen iso nuoli kursoriksi/hiiren osoittimeksi. Tätä hiiren osoitinta/nuolta on hyvä käyttää ATK-harjoituksissa. Näppäimistöllä on hyvä käyttää näppäintarroja, joissa mustalla pohjalla on valkoiset isot kirjaimet. Myös läpinäkyvät tarrakuplat helpottavat löytämään tärkeitä näppäimiä kuten enter-, J- ja F-kirjaimet sekä numeroista 5 ja 8. Näppäintarroja ja tarrakuplia voi tiedustella Näkövammaisten keskusliitosta, puh. 09- 396 041. VNN keskittyi mielellään jopa yli 20 minuuttia annettuihin tehtäviin. Mielestäni tämä on erinomaisen kiitettävää ja osoitti VNNn olevan aidosti kiinnostunut tietokoneella työskentelystä. VNN ei pelkää konetta ja kokeilee reippaasti tietokoneen mahdollisuuksia uteliaana - hieno alku tulevia kouluvuosia ja tietokoneen käyttöä ajatellen. Jatkossa VNN tarvitsee ehdottomasti tietokonetta kirjoittamisen tuottamiseen ja motoriikan kehittämiseen. Tavoitteena on näitten valmiuksien kehittäminen yhdessä koulun kanssa ja 2-3 luokka-asteella kartoituksessa katsotaan erityisesti VNNlle sopivaa ATK-laitteistoa. Tällä hetkellä tavallinen ATK-laitteisto, jossa on äänikortti, kaiuttimet, tavallinen hiiri ja keltainen iso hiiren nuoli ja näppäimistö lisätarroineen, sopii harjoitteluun. LIIKKUMISTAITO
Eija Leikas VNNn kanssa teimme kävelyretken koulun ympäristössä. VNN liikkuu reipasta vauhtia ja väistää vastaan tulijoita tarpeeksi ajoissa. Havaintojen tekeminen sujuu kadulla liikuttaessa näppärästi, jos VNN vain jaksaa keskittyä tehtäväänsä. Käsitteet oikea ja vasen ovat VNNlle selkeät. Reitit koulun sisätiloissa tulivat myös tutuiksi. Nähdessään luokkatoverilla kepin, myös VNN halusi kokeilla valkoisen kepin käyttöä. Kepin kanssa liikkuminen rauhoitti vauhdikasta menoa ja hän keskittyi kepin käyttöön. VNN käytti ulkona liikkuessaan aurinkolaseja. Hän totesi niiden estävän häikäisyä, mutta kuitenkin hän mieluusti nappasi ne pois päästä. VNN tarvitsee aurinkolasien käyttöön harjoitusta ja aikuisten tukea. Kadulla liikuttaessa VNN harjoitteli katselemisen lisäksi kuuntelemaan liikennettä. Kiikarin käyttöä VNN harjoitteli ulkona katsellessaan liikennemerkkejä ja nimikylttejä Mahdollista kiikarin hankkimista ja sen käytön harjoittamista on hyvä miettiä myöhemmin esim. seuraavalla tukijaksolla. VNN jaksoi keskittyä tehtäviin noin 30minuuttia. Suosittelen kepin käytön harjoituksia 3-4 kertaa viikossa. Harjoituksen ei tule olla rasite, koska VNNllä on tässä vaiheessa myös paljon muita asioita opittavana. Valkoista keppiä en tässä vaiheessa katso VNNlle välttämättömäksi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos hän sitä nyt itse haluaa, tämä "herkkyysaika" on hyvä käyttää eduksi. VNN hyötyy kuitenkin valkoisesta kepistä ja ryhti pysyy hyvänä. VNN joutuu katselemaan jalkateriään sekä astumapaikkaa ja hänen havaintonsa muusta ympäristöstä jää liikkuessa vähiin. Olen keskustellut VNNn äidin kanssa asiasta. Kirjoitan lausunnon valkoisen merkkikepin hankinnasta ja suosituksen liikkumisaidon ohjauksen tarpeesta. KÄSITYÖ/PUUTYÖJuha Lahti 014-3343 105
OPPILASKOTI014- 3343 181 VNN on toimelias ja vilkas poika joka ei aina malttanut kuunnella ohjeita. Kaverin kanssa leikkiminen sujui melkoisen mukavasti koti- ja remonttileikkien merkeissä. Pukeutuminen sujuu näppärästi paitsi kengän nauhojen sitomisessa hän tarvitsee apua. Harjoittelimme yhdessä juoman kaatamista sekä leivän voitelua. Ruokailutilanteissa hän harjoitteli haarukalla ja veitsellä syömistä, joka sujuikin melko hyvin. Vapaa-ajallaan VNN leikki sisällä ja ulkona, kuunteli satuja sekä kävi uimassa. VNN osaa jo melkein uida, on oikein pikku vesipeto.
LÄMMINTÄ KESÄÄ SINULLE JA ILOISTA MIELTÄ TULEVILLE KOULUVUOSILLE !
Mukana monisteet:
SEURAAVAT TILAPÄISENOPETUKSEN JAKSOT: |