Hiding Heidi -testi kommunikaationäön mittaamiseksi
Kontrastiherkkyyttä pitäisi pystyä arvioimaan myös
niiden lasten ja aikuisten kohdalla, jotka eivät pysty vastaamaan
nimeämällä tai osoittamalla. Jos henkilö pystyy
seuraamaan liikkuvaa testikuvaa katseellaan tai siirtämään
katseensa nopean sakkadiliikkeen avulla tai voi käyttää
pään liikkeitä, valinnaiskatselutilannetta voidaan
käyttää hyväksi kommunikaationäön
tutkimisessa.
Hiding Heidi -testin korkeakontrastisin (100%) kuva
näytetään tutkittavan henkilön toiminnallisen
näönkäyttöalueen sisällä. Jos esimerkiksi
imeväisikäisen lapsen näön oletetaan olevan normaali,
testausta voidaan nopeuttaa näyttämällä
seuraavaksi 2,5%:n kuvaa ja sitten 1,2%:n kuvaa. Jos lapsi ei
reagoi 2,5%:n kuvalle, näytetään seuraavaksi 25%:n
kuva tai 10%:n kuva ja sitten 5%:n kuva. Testi voidaan tehdä
joko niin, että kasvokuvaa ja sitä peittävää
valkoista saman kokoista levyä siirretään samalla
nopeudella vastakkaisiin suuntiin tai kuvat nostetaan tutkittavan
henkilön eteen rinnakkain. Jos henkilöllä on huomattava
horisontaalinen nystagmus, kuvat voidaan esittää pystysuunnassa
(tarkemmat ohjeet testin mukana).
Kasvojen piirteiden näkemistä voidaan vanhempien lasten osalta
testata niin, että lapsi osoittaa, kummassa kortissa Heidi-kuva on.
Kaksivuotiaan voi myös pyytää vilkuttamaan Heidille, jotta
testitilanne säilyttää leikinomaisuutensa. Vaikeasti
testattavien lasten kohdalla on toisinaan tehty myös niin, että
esimerkiksi lapsen vanhemmista toinen ottaa Heidi-kuvan ja toinen valkoisen
kortin, minkä jälkeen he tulevat lasta kohti ja lapsi ilmoittaa,
kummalla heistä on Heidi-kortti.
Jos kontrastiherkkyys on alentunut, on aiheellista mitata kasvonpiirteiden
näkeminen eri etäisyyksillä. Tulos on usein
yllättävä. Koska Heidi-kuvion ja henkilöiden
kasvojen alue on niin paljon suurempi kuin testisymbolit tai jopa
juovastokuviot, tutkittava henkilö, myös lapsi,
saattaa havaita kasvokuvan odotettua huomattavasti kauempaa.
Käytännön tilanteita ajatellen tulee muistaa, että
näköön perustuva kommunikaatio ei saa tapahtua
lähellä kynnysarvoja. Jos lapsen opettajille ja terapeuteille
demonstroidaan, kuinka kaukaa normaalinäköinen lapsi näkee
kuvat samassa valaistustasossa, he pystyvät
ymmärtämään näkövammaisen lapsen
kommunikaatiovaikeudet paremmin. Tästä syystä
päiväkodissa ja koulussa tehtävät mittaukset ovat
arvokkaita, koska samalla kertaa voidaan mitata sekä
näkövammaisten että normaalisti näkevien lasten
toimintoja.
[ Ohjesivu I Lasten näkötestit I LEA-näkötestistö ] Viimeksi päivitetty |