AIVOVAURIOON LIITTYVÄ NÄKÖVAMMAISUUS
VAURIOIDEN PAIKAT:
- radan etuosa: näköhermo - ulompi polvitumake
- tektaalinen: näkökukkula, pulvinar
- taempi näkörata: radiatio optica, näköaivokuori
- assosiatiiviset näköalueet: ohimolohkon, päälaenlohkon
- visuomotoriset alueet: päälaenlohkon, otsalohkon
- okulomotoriset tumakkeet
- Edinger-Westphal-nukleus: akkomodaatio/konvergenssi/mioosi
- yhteydet muistifunktioihin: lyhyen ajan, pitkän ajan
- yhteydet tunne-elämän säätelyyn
TOIMINNAN MUUTOKSET:
A. SENSORISET MUUTOKSET
- Muutokset primäärisessä näköinformaatiossa: crowding-ilmiö,
kontrastiherkkyys, värinäkö, näkökenttä ja stereonäön muutokset
- Muutokset liikkeen näkemisessä
- Muutokset tunnistamisessa:
- muodot, kirjaimet, numerot
- koko
- viivojen suunta
- kasvot, todelliset ja kuvissa
- maamerkit suunnistamisessa
- Päälaenlohkon näkötoimintojen muutokset
- egosentrinen ja allosentrinen orientaatio
- visuomotorinen koordinaatio
- Simultaanisen havainnoinnin häiriintyminen
B. MOTORISET TOIMINNOT
- Okulomotoriset pareesit ja häiriöt
- Akkomodaatio- ja konvergenssivaikeudet
- Visuaalinen apraxia
Asennon ja motoristen toimintojen aiheuttamat toiminnalliset
ongelmat
C. Näkövammaisuutta muistuttavat visuaalisen tarkkaavaisuuden
muutokset
Aivovaurion aiheuttama näkövammaisuus vaihtelee tavattomasti sekä
vaikeusasteeltaan että muodoltaan. Yhtenä äärimmäisyytenä ovat ne lapset,
joiden koko näkötoiminta on niin kaoottista, että he mielummin sulkevat
silmänsä ja jättävät näön kokonaan käyttämättä. Toisena äärimmäisyytenä
taas ovat ne lapset, joilla on muutoksia ainoastaan yhdessä tunnistamistoiminnossa eli heillä on agnosia, joka voidaan diagnostisoida vain huolellisessa neuropsykologisessa tutkimuksessa ja joka koskee ainoastaan tätä
erityistoimintaa, esimerkiksi kasvojen tunnistamista. Muutokset muissa
aistintoiminnoissa, motorisissa toiminnoissa ja muistissa vaihtelevat myös
suuresti. Joillakin lapsilla on lisäksi kehitysviivästymä tai psykiatrinen sairaus,
jotka edelleen vaikeuttavat tulkintoja.
Joidenkin lasten kohdalla vaikuttaa siltä, että näönkäyttö ei tuota sitä mielihyvää, minkä se tuottaa tavallisesti. Tämä ilmiö tunnetaan aikuisneurologiassa niillä potilailla, joilla on ollut muutoksia aivorungon verenkierrossa.
Osalta heistä häviää katseluun liittyvä mielihyvä ja se voi olla poissa
kuukausia. Jos samantapainen toimintahäiriö on lapsella, joka sen vuoksi ei
koe katselua palkitsevana, näönkäytön harjoittelulle ei ole motivaatiota ja
lapsi ei katsele ympäristöään.
Näkö on normaalikehityksessä motorisia toimintoja voimakkaasti aktivoiva.
Kun lapsi näkee jotain mielenkiintoista, hän yrittää tarttua siihen, myöhemmin
liikkua sitä kohti. Jos tämä aktivaatio mielihyvän puuttumisen vuoksi jää
vähäiseksi tai kokonaan pois, lapsen motorinen kehitys hidastuu. On vaikea
osoittaa, miten usein näönkäytön vähäisyyden syynä on tällainen spesifinen
aivorungon alueen toiminnan häiriö, mutta se kannattaa muistaa aina silloin,
kun lapsen näönkäytössä vaikuttaa olevan motivaation puutteita. Mikäli
tällainen toiminnan häiriö vaikuttaa lapsen kehitykseen koko varhaislapsuuden ja vielä kouluiässä, näönkäyttö saattaa olla hyvin poikkeava ja saattaa
muistuttaa kommunikaatiohäiriöisen lapsen ilmiasua. Näiden lasten kohdalla
on myös tärkeää muistaa akkomodaatiovaikeudet ja niiden kompensoiminen.
Katseluvaikeuksia analysoitaessa tulee muistaa, että vaikeuksien takana voi
olla useita samanaikaisia häiriöitä. Näistä tärkeimmät ovat visuaalisen
attention kohdistamisen eli visuaalisen tarkkaavaisuuden kohdistamisen
vaikeus, katseen kohdistamisen eli katseen fiksoimisen vaikeus tai
akkomodaatiohäiriöt. Jotta lapsi voi katseellaan tarkastella jotain esinettä,
hänellä pitää olla kyky kohdistaa visuaalinen attentio eli huomio katselukohteeseen. Jos lapsi ei pysty keskittämään huomiotansa katselukohteeseen,
katse liukuu kohteiden ohi kohteesta toiseen. Tämän vaikeuden diagnostisoiminen ei myöskään ole yksinkertaista, sillä lähes samalla tavalla liukuu
katse ohi myös silloin, kun lapsi ei motorisen häiriön takia saa katsetta
pysähtymään kohteeseen. Silloin kuitenkin lapsesta yleensä huomaa, että
hän havaitsee ympäristön esineitä ja esimerkiksi kommunikaatiotilanteessa
reagoi visuaaliselle kommunikaatiolle.
Edellä esitettyjä vaikeuksia ei pitäisi sekoittaa katseluvaikeuteen, joka liittyy
akkomodaatiovaikeuksiin. Jokaiselta lapselta täytyy akkomodaatio eli
lähellemukauttamiskyky tutkia mahdollisimman tarkkaan käyttäen retinoskoopin vieressä leluja tai muita tavaroita, jotka yleensä kiinnostavat kyseisen lapsen
ikäisiä lapsia. Jos mittauksen aikana ei voida saada esille taittovirheen
muutosta likitaittoisuuden suuntaan, kun esinettä tuodaan lähemmäksi lasta,
akkomodaatiovajaus on ainakin yksi tärkeä osatekijä lapsen näönkäytön
vaikeuksissa. Sitä voidaan tutkia edelleen leikkitilanteissa käyttämällä sopivia
pluslaseja (=lukulaseja), joilla kuva saadaan verkkokalvolle teräväksi.
Ennen kuin aloitamme lapsen näön arvioinnin, meidän tulisi keskustella
lapsen toiminnoista ja kommunikaatiosta yksityiskohtaisesti lapsen vanhempien ja hoitajien kanssa. Näillä lapsilla on useita tyypillisiä käyttäytymismalleja, mutta tietyllä lapsella on niistä vain joitakin riippuen siitä, mitkä aivotoiminnat ovat muuttuneet. Vanhempien, terapeuttien ja opettajien havainnot
voidaan kerätä käyttämällä kyselykaavakkeita, jotka kattavat esimerkiksi
seuraavat keskeiset toimintojen poikkeavuudet:
Näkötoimintojen vaihtelevuus on kaikkein tavallisin piirre
Varhainen puheen kehitys kompensatorisena toimintana
Muistin käyttäminen kompensatorisena toimintana
Lapsi keskustelee mielummin aikuisen kanssa kuin leikkii
lapsiryhmässä, koskei hän näe ilmeitä tai tunnista kasvoja
Lapsi ei pidä tungoksesta, tarrautuu vanhempiinsa tungoksessa;
tavaratalot, torit ja uimarannat ovat kaikkein pelottavimpia silloin, jos
kasvojen tunnistaminen on vaikeaa
Lapsi alkaa piirtää ja maalata tavallista myöhempään
Lapsi käyttää värejä esineiden ja henkilöiden kuvaamiseen ja
tunnistamiseen normaalinäköistä lasta enemmän
TV:n lastenohjelmat ja sarjakuvakirjat eivät kiinnosta
Lapsella saattaa olla tilakäsitteen vaikeuksiin liittyviä ongelmia, hän
esim. pysähtyy kynnysten ja tien poikki menevien varjojen kohdalla
Lapsi saattaa oppia kirjaimet ja numerot poikkeuksellisen aikaisin,
mutta ei opi lukemaan muuta kuin aivan lyhyitä sanoja
Lapsi oppii käyttämään sisaruksiaan ja aikuisia henkilöitä apuna
näköä vaativissa tehtävissä
Lapsi saattaa hermostua, olla jopa suunniltaan, jos joku liikuttaa vähänkin hänen vaatteitaan tai lelujaan pois niiden paikalta (syynä
mahdollisesti vaikeus erottaa esine taustasta, lapsi käyttää sokeain
tekniikoita tavaroita paikallistaessaan)
Lapsi saattaa huomata ja tunnistaa esineet, kun ne ovat paikallaan,
mutta ei silloin, kun ne ovat liikkeessä, tai päinvastoin
Tietojen keräämiseen on joskus käytetty kysymyskaavakkeita, mutta silloin
menetetään usein tärkeitä yksityiskohtia. Näiden asioiden käsittely on
tehokkaampaa, jos niitä selvitetään keskustelemalla vanhempien,
terapeuttien ja opettajien kesken.
Kun lapsi, joka ennen kouluikää on oppinut kompensoimaan näkövammaansa käyttämällä toisia henkilöitä apunaan, tulee kouluun eikä siellä voikaan
toimia totutulla tavalla, hän usein frustroituu ja ahdistuu jo ensimmäisellä
luokalla ja voi toisella luokalla muuttua hankalaksi häiriköksi, jollei erityisvaikeutta huomata ja kompensoida.
Autistiset piirteet mainitaan usein aivovauriolasten kuvauksissa. Näillä lapsilla
saattaa luonnollisesti olla todellisia autistisia piirteitä, mutta usein heikkonäköisen ja sokean lapsen käytöksen erityispiirteet tulkitaan virheellisesti
autistisiksi, vaikka lapsella ei ole mitään todellisia autistisia piirteitä.
Jos lapsi ei pysty kohdistamaan katsettaan toisen henkilön silmiin vaan katse
vaeltaa, puuttuva katsekontakti voidaan tulkita autistiseksi piirteeksi, jos
henkilö ei ole tottunut toimimaan heikkonäköisten lasten parissa. Samaten,
jos lapsella on eksentrinen fiksaatio eli hän joutuu katsomaan tarkannäönalueen ulkopuolella olevan verkkokalvoalueen avulla, hän näyttää katsovan
henkilön ohi, usein hiusrajan kohdalle tai sen yläpuolelle silloin, kun hän
katselee kyseisen henkilön kasvoja. Tämä saatetaan tulkita niin, että "lapsi
välttää katsekontaktia". Jos taas lapsi ei pysty akkomodoimaan, ei saa
katsettaan tarkennetuksi toisen henkilön kasvoihin ja silmiin, hän vaikuttaa
katselevan tämän "läpi" ja jälleen hänet voidaan tulkita autistiseksi.
Lapsen näön arviointi täytyy järjestää niin, että lapsen yksilölliset tarpeet
otetaan huomioon. Tietyt piirteet ovat tavallisia kaikille tutkimustilanteille:
Lapsen yleistila: jokaista lasta täytyy havainnoida eri valvetiloissa.
Ensimmäiset havainnot olisi mielellään tehtävä silloin, kun lapsen valvetila on
korkea ja hän voi kaikin puolin mahdollisimman hyvin eikä jännitä. Lapsen
spontaania aktiviteettiä kannattaa aina observoida ennen kuin lähestyy lasta.
Lapsen motoriset ongelmat huomioidaan ja niiden vaikutus näönkäyttöön
otetaan huomioon tutkimustilanteissa. Hypotooniset lapset hallitsevat silmien
liikkeet usein parhaiten seisomatelineessä seisoessaan. Jos pään hallinta
vaatii liian paljon lapsen voimia, päätä tuetaan tavalla, jonka lapsi voi
hyväksyä ärtymättä. Lapsen asentoa tuettaessa muistetaan, että jopa niin
"epävisuaalinen" tekijä kuin kengät saattavat vaikuttaa silmien liikkeiden
hallintaan - ilmeisesti vaikuttamalla tonukseen. Lapsen tunteva fysio- tai
toimintaterapeutti tarvitaan ainakin ensimmäisen näönarviointitilanteen aikana
ja usein myöhemminkin auttamaan parhaan asennon löytämisessä. Paitsi
siinä, selvitetään näön käyttö myös muissa asennoissa, joissa lapsi on päivän
kuluessa.
Okulomotoriset toiminnat, silmän-käden-koordinaatio ja lapsen
kommunikaatiotapa ja -taso arvioidaan aluksi samalla tavoin kuin ne
arvioidaan heikkonäköisillä lapsilla, joilla ei ole muita ongelmia (osa I). Jos
tarttuminen on vaikeaa, silmän-käden-koordinatiota voidaan tutkia leikkimällä
valolaatikolla. Tässä mukavassa leikkitilanteessa silmien liikkeiden hallinta
saattaa olla huomattavasti parempaa kuin tarkempaa katselua vaativissa
näkötesteissä.
Taittovirhe on yhtä tärkeä kuin lapsilla, joilla ei ole muita ongelmia.
Monivammaisilla lapsilla taittovirheiden mittaaminen ja lasien määrääminen
on huomattavasti useammin puutteellista kuin muilla lapsilla. Tästä syystä on
erityisen tärkeää saada riittävästi informaatiota lapsen silmälääkäriltä sekä
siitä, mikä on lapsen perustaittovirhe että siitä, mitä lasivahvuuksia lapselle
on määrätty. Koska niin monilla lapsilla on ongelmia akkomodaation
kehittymisen suhteen, kannattaa erikseen kysyä, onko lapsen
akkomodaatiokyky tutkittu ja miten.
Jos akkomodaatiokykyä ei ole pystytty mittaamaan tai testiä ei ole tehty,
lapsen toimintoja tarkkaillaan lähikorjauslinssien käytön aikana ja
ilman niitä, jos lapsi on niin pieni, että hän ei osaa kertoa lasien vaikutuksesta. Tästä syystä on hyvä hankkia yksinkertaisten pluslinssien valikoima
(n.+3.0 ja +10.0 välillä), jotta terapia ja opetustilanteissa voidaan selvittää lapsen näönkäyttöä. Jos lapselta voidaan mitata
näöntarkkuus, ero kauko- ja lähinäöntarkkuuden välillä on tärkeä huomioida.
Mikäli lähinäöntarkkuus on huonompi kuin kaukonäöntarkkuus ja paranee
lähilasien avulla, lapsi tarvitsee lähikorjauksen kaikkeen tarkkaan
lähityöskentelyyn.
Jos lapsella esiintyy ekstensiospasmeja, saattaa spasmi niiden aikana olla
myös silmiä liikuttavissa lihaksissa ja silmän sisäisissä lihaksissa. Jos silmät
kääntyvät voimakkaasti sisäänpäin, konvergoivat ekstensiospasmin aikana,
kannattaa mitata taittovirheen muutos. Lapsen taittovirhe on spasmin aikana
usein 10-15 dioptriaa likitaittoisuuden puolella. Silloin ympäristö menee
spasmin ajaksi sumuiseksi, mikä varmasti tuntuu lapsesta epämiellyttävältä.
-
Näöntarkkuuden mittauksessa kannattaa kiinnittää erityisesti
huomiota crowding-ilmiöön, joka on tavallinen aivovaurioissa. Näöntarkkuus mitataan yksittäisillä symboleilla,
rivitestillä ja ryhmitellyllä lähitestillä, jotta nähdään muuttuuko näöntarkkuus,
kun kuviot tulevat lähemmäksi toinen toisiaan. Lapsilla on
aika usein huomattavaa vaihtelua näöntarkkuusarvoissa, esim. niin, että
kaukonäöntarkkuus yksittäisillä symboleilla mitattuna on 0.63-0.8 ja
rivitestillä mitattuna 0.32, lähinäöntarkkuus riviä tai kahta huonompi,
ryhmitellyillä symboleilla 0.1-0.12, jopa 0.06 eli lapsi on vaikeasti
heikkonäköinen tarkassa lähityöskentelytilanteessa. Tällainen näöntarkkuuden vaihtelu, eli ns. korostunut crowding-ilmiö on tyypillinen lapsille, joilla
on taempien näköratojen vaurio. Ratavauriota ei ehkä ole todettu
aikaisemmin edes MRI-kuvauksessa, koska sitä ei ole erityisesti osattu etsiä
polvitumakkeesta lähtevän hermosäiekimpun ja näköaivokuoren tasolta,
mutta se saatetaan huomata, kun sitä osataan erityisesti etsiä
näöntarkkuusmittausten jälkeen. Jos näöntarkkuutta ei voida mitata testeillä,
tarkkaillaan, miten pieniä tavaroita lapsi havaitsee.
Joillain lapsilla voidaan mitata ainoastaan juovastonäöntarkkuus
joko Tellerin juovastonäöntarkkuuskorteilla tai LEA Gratings-testillä. Jälkimmäinen testi kehitettiin, jotta meillä olisi kevyt helposti kannettava testi, joka
sietää myös kehitysmaiden kosteita olosuhteita ja joka likaantumisen jälkeen
voidaan pestä. Koska se on myös voitu tehdä Teller-kortteja huomattavasti
paljon halvemmaksi, se pystytään ottamaan terapeuttien ja opettajien työhön.
Testin käyttö kuvataan III osassa ja testin mukana olevassa ohjeessa.
Kontrastiherkkyys mitattuna kuviotesteillä saattaa olla alentunut
enemmän kuin korkeakontrastinen näöntarkkuus samoilla kuvioilla mitattuna.
Sama ero kuin mikä voidaan todeta korkeilla kontrasteilla juovastojen
erottamisen ja kuvionäöntarkkuuden välillä on silloin mitattavissa myös
matalilla kontrasteilla eli juovastoilla mitattu kontrastiherkkyys on näissä
tapauksissa huomattavasti parempi kuin kuviotestillä mitattu kontrasti¬
herkkyys. Kaikki mittaustulokset ovat siksi kiinnostavia ja kuvaavat lapsen
näön eri ominaisuuksia.
Kontrastiherkkyyden aleneminen on joissain tapauksissa ainoa poikkeava
näkötoiminto, jolloin se usein jää diagnostisoimatta, koska kontrastiherkkyyttä
ei toistaiseksi mitata läheskään kaikissa tutkimuspisteissä. Näissä tapauksissa toiminnallinen näkö on selvästi huonompi kuin mitä näöntarkkuusarvo
edellyttäisi ja käytännön tilanteissa nähdään vaikeuksia niissä toiminnoissa,
joissa matalakontrastinen näkötieto on keskeinen.
Lapsen toiminnallinen näönkäyttöalue voidaan mitata alustavasti Hiding
Heidi-kuvilla. Kun tutkitaan kouluikäisiä tai esikouluikäisiä lapsia, heitä
voidaan pyytää osoittamaan, missä Heidi on. Joskus lapsesta on mukavampaa vilkuttaa Heidille kuin vain osoittaa sormella.
Värinäkö saattaa muuttua tai kokonaan hävitä lukuisissa aivokuoren
vaurioissa joko niin, että kysymyksessä on värinäön korkeampaan analyysiin
erikoistunut aivokuoren alue tai diffuusi primäärisen näköaivokuoren muutos,
kuten esimerkiksi häkämyrkytystapauksissa.
Näkökenttämuutokset ovat joko puolikenttäpuutoksia, neljänneskentän puutoksia tai keskeisiä skotomia tai sitten kyseessä on useita pieniä
kenttäpuutoksia, joita englanninkielisissä teksteissä usein kuvataan sanonnalla "swiss cheese like field defects", millä kuvataan juuri sitä, että kyseessä
on useita erillisiä reikiä näkökentässä aivan kuin tahkojuustossa on reikiä
siellä täällä. Keskeinen skotoma aiheutuu näköaivokuoren vauriosta sillä
kohdalla, johon tulevat tarkannäönalueen säikeet tai näiden säikeiden
vauriosta jossain kohdassa pitkää näkörataa. Useiden pienten skotomien
syynä on tavallisesti diffuusi vaurio polvitumakkeen ja näköaivokuoren
välisissä hermosäiekimpuissa.
Pienten lasten näkökentän rakennetta on hyvin vaikea mitata. Aina noin
neljänteen ikävuoteen saakka voimme tavallisesti todeta vain laajojen
kenttäpuutosten, kuten puolikenttäpuutoksen, olemassaolon. Joissain
tapauksissa puolikenttäpuutokselta vaikuttava kenttäpuutos johtuu attentiohäiriöstä eikä ole todellinen kenttäpuutos, mikä aina tulee muistaa näkökenttiä arvioitaessa, erityisesti ensimmäisen ikävuoden aikana. Toisinaan
lapsella on sekä attentiohäiriö että näkökenttäpuutos.
Näkökenttämittausten tuloksissa puutosalueet merkitään tummina läiskinä.
Tämän on joskus luultu tarkoittavan, että lapsen näkökentässä on tällaisia
tummia läiskiä. Kyseessä on vain merkitsemistapa, jolla kerrotaan puutoksen
vaikeusaste, ei se, miltä se lapsesta näyttää. Puutosalue ei näy sen
enempää kuin normaalin sokean pisteen alue. Keskeisen skotoman kohdalla
suorat viivat taipuvat ja tekstistä häviää kirjaimia tai numeroita.
Liikkeen näkeminen perustuu näköinformaatioon, joka kulkee
magnosellulaarisen radan kautta ja käyttää ainoastaan noin 10 prosenttia
näköhermon säikeistä. Meillä ei toistaiseksi ole kliinisiä mittausmenetelmiä,
joilla voisi mitata henkilön kykyä havaita liikkeen alkaminen tai erottaa
liikkeessä tapahtuva hidastuminen tai nopeutuminen. Näitä mittausmenetelmiä on käytetty tutkimuslaboratorioissa jo kauan, mutta niiden muuntaminen
kliiniseen käyttöön on osoittautunut poikkeuksellisen vaikeaksi. Liikkeen
näkemiseen saattaa tulla muutoksia sekä verkkokalvotoiminnan häiriöiden
takia että näköradan vaurioiden yhteydessä.
Silloin, kun kysymyksessä on näköjärjestelmässä korkeammalla oleva
tiedonkäsittelyn häiriö, lapsella voi olla vaikeuksia joko erottaa liikkuvaa
esinettä, jolloin hän näkee esineen ainoastaan sen pysähdyttyä tai vaikeuksia
erottaa paikallaan olevaa esinettä, jolloin hän näkee sen vain liikkeen aikana.
Olen vuosia sitten nähnyt lapsen, joka seurasi katseellaan palloa sen liikkuessa oikealta vasemmalle, mutta ei sen liikkuessa vasemmalta oikealle.
Silloin meistä näkötiimiin kuuluvista ei vielä kukaan osannut selvittää, oliko
kyseessä motorisen seuraamisen vaikeus vai eikö lapsi nähnyt liikettä
toiseen suuntaan. Lapsi saattaa osata tehdä havaintoja näöstään ja kertoa
häviääkö esine tai kuva, kun sitä liikutetaan (visuaalinen vaurio) vai onko sitä
vaikeaa seurata katseella (motorinen vaikeus).
Stereonäön puutos on miltei säännönmukainen löydös synnynnäisesti heikkonäköisillä lapsilla. Stereonäön kehittyminen edellyttää hyvää
yhteisnäön kehittymistä, mitä synnynnäisesti heikkonäköisillä lapsilla on
harvoin. Stereonäön puutos, mikäli se on ollut olemassa alunperin, ei ole
mikään ongelma, koska lapsi oppii kehittämään muita havainnointitekniikoita
mitatakseen lähietäisyyksillä olevien esineiden välisiä etäisyyksiä. Sen sijaan,
jos lapsen näkövamma tapahtuu vasta sen jälkeen, kun lapsella jo on ollut
käytössään stereonäkö, sen menetys aiheuttaa käsien liikkeen kömpelyyttä ja
lähityöskentelyn hankaluuksia ainakin muutaman viikon tai kuukauden ajan,
kunnes lapsi tottuu käyttämään muita näkötiedon osia arvioidessaan
etäisyyksiä.
Muutokset kognitiivisessa näössä eli agnosiat voivat kohdistua
mihin tahansa tunnistamiseen. Tavallisimmin diagnostisoidaan lapsen
vaikeus tunnistaa kasvoja joko kommunikaatiotilanteessa tai kuvista.
Toisinaan lapsen kyky muistaa kasvot rajoittuu vain aivan lähimmän ajan
muistiin. Esimerkkinä tästä voisin mainita lapsen, joka näytti olevan täysin
tietoinen siitä, kumpi oli lääkäri ja kumpi terapeutti, vaikka olimme saman
kokoiset ja kummallakin oli tummat hiukset ja samantapaiset vaatteet. Kun
jouduin pistäytymään hetkeksi toisessa huoneessa, lapsi kysyi minulta
palatessani "Oletko sinä se sama lääkäri, joka oli tässä äsken?". Hän ei ole
myöskään oppinut tunnistamaan leikkitovereitaan kasvojen perusteella vaan
äänen perusteella. Hän tunnistaa kuitenkin vanhempansa aikuisryhmästä.
Mikäli lapsi ei lainkaan pysty tunnistamaan kasvoja, hän tavallisesti oppii
käyttämään muita piirteitä, esimerkiksi vaatetusta henkilöiden tunnistamiseen. Tämä saattaa joskus aiheuttaa hyvinkin hämmentäviä tilanteita.
Eräällä viikonloppuleirillä näkövammaisen lapsen äiti oli viileänä kesäiltana
laittanut puseronsa päälle miehensä flanellipaidan, jolloin hänen poikansa
puhutteli häntä "isäksi", mikä tietysti oli hyvinkin traumaattista sekä äidille että
lapselle itselleen.
Jotkut lapset pystyvät tunnistamaan tuttuja kasvoja, mutta heillä on vaikeuksia tunnistaa ilmeiden merkitystä. Tämän mittaamiseksi on olemassa Heidi
Expressions -peli ja asiaa voidaan selvittää myös roolileikkien avulla. Koska
näkövammaisella lapsella ilmeiden tulkitsemisen vaikeuden syynä saattaa
olla huono kontrastiherkkyys, Heidi Expressions -pelissä on kaksi osiota
matalammilla kontrasteilla, jolloin nähdään, minkä verran kontrastia täytyy
olla, jotta lapsi pystyy näkemään ilmeet.
Jos lapsi on menettänyt vasta kouluiässä kyvyn tunnistaa esineitä kuvista
eikä pysty niitä myöskään kopioimaan, kannattaa selvittää, pystyykö hän
palauttamaan tuttujen esineiden kuvia muistista ja piirtämään niitä muistikuvan perusteella.
Tunnistamisen vaikeudet voivat olla rajoittuneet hyvin alkeellisiin kuvan osan
tunnistamisiin, kuten muotojen, kokojen tai suuntien näkemiseen.
-
Jos lapsella on erityisvaikeutena havaita esineiden kokoeroja, se
tulee esiin leikkitilanteissa. Kahden vuoden iässä lapsi pystyy yleensä
osoittamaan sormellaan, kumpi kahdesta palikasta on pitempi. Jos tämä ei
onnistu, lapsen kykyä nähdä esineiden koko voidaan testata, kun lapsi ensin
on opetellut kokoja käyttäen sekä haptista, taktiilia että visuaalista tietoa. Jos lapsi vaikuttaa ymmärtävän kokojen erot haptisen ja taktiilin tuntoinformaation perusteella, mutta ei vaikuta ymmärtävän kokojen eroja näön perusteella, kannattaa asia tutkia tarkemmin seuraavasti: LEA suorakaiteet laitetaan pöydälle esim. mustat palikat pituus- järjestyksessä "portaiksi" ja lasta pyydetään laittamaan niiden päälle valkoiset palikat, jotka laitetaan pöydälle hajalleen mustien palikoiden viereen. Tarkkaillaan, miten lapsi käyttää näköään valitessaan
palikoita, miten helposti hän päättää, minkä palikan hän ottaa seuraavaksi. Jos lapsen sormien välinen etäisyys vastaa tarttumisetäisyyttä jo hyvissä ajoin ennen kuin sormet koskettavat suorakaiteeseen, lapsella on käytössään näköinformaatiota sormien asennon suunnitteluun (dorsaalisen informaatiovuon näkötieto), vaikkei lapsi pysty näön perusteella arvioimaan esineiden kokoa (ventraalisen informaatiovuon toiminta).
-
Suuntien näkemistä voidaan tutkia seuraavanlaisessa leikkitilanteessa: käytetään joko Good-Liten "Postilaatikko"-testiä tai tehdään
vastaavanlainen pyöreä levy, jossa on postilaatikon aukkoa muistuttava rako
keskellä. Tutkitaan postilaatikon rakoa ensin lapsen kanssa eri orientaatioissa
ja lapsi saa opetella käsitteet vaakasuora/pystysuora ja vino vielä kertaalleen
tunnustellen raon suuntia. Sen jälkeen häntä pyydetään näyttämään noin
puolen metrin päästä joko kädellään tai viivottimella sama suunta kuin mihin
rako on käännetty. Jos tämä ei lapselta onnistu, annetaan hänelle pieni
kirjekuori tai LEA suorakaide ja pyydetään häntä laittamaan se
postilaatikkoon. Kirjekuori annetaan lapselle eri orientaatiossa kuin missä
postilaatikon rako on. Jos lapsi ojentaessaan kirjekuorta kohti rakoa samalla
kääntää sen oikeaan asentoon, hänellä täytyy olla visuaalista tietoa käytettävissään sormien ja ranteen liikkeiden suunnitteluun eli dorsaalisen näköradan
toiminta on olemassa, vaikka ventraalisen radan toiminnat ovat puutteelliset.
Kirjeen kääntäminen oikeaan asentoon edellyttää luonnollisesti, että lapsen
ranteen liikkeet ovat kehittyneet. Näin ei kuitenkaan aina ole näkövammaisilla
lapsilla, joilla ranneliikkeiden harjoitteleminen saattaa jäädä vähäiseksi
heikkonäköisyyden takia. Lapsella saattaa olla myös primäärinen motorinen
ranneliikkeisiin liittyvä ongelma, mikä sekin pitää ottaa huomioon.
Jos kortin laittaminen postiluukusta läpi onnistuu, käydään luukun suuntien näkemistä läpi lapsen kanssa uudelleen. Usein auttaa, jos toinen aikuinen 'yrittää' laittaa viivaimen tai kortin saman suuntaiseksi kuin postiluukun aukko ja kysyy lapselta, 'onko se nyt samassa suunnassa kuin luukku'. Lapsi saattaa tarvita harjoittelua 'suunta' käsitteen selvittämiseksi ennen kuin hän voi toimia tässä testissä.
Paikkojen tunnistaminen voi olla vaikeutunut kahdellakin eri tavalla:
Lapsella saattaa olla vaikeuksia muistaa yksityiskohtia, joita hän käyttää
paikan tunnistamiseen. On tärkeää yhdessä lapsen kanssa selvittää, näkikö
hän nämä yksityiskohdat riittävän selvästi siltä etäisyydeltä, missä ne ovat
tärkeitä (= estääkö primäärinen heikkonäköisyys tunnistamisen). Tällaisessa
tapauksessa joko kuvan suurentaminen kiikarin avulla tai korkeakontrastisten
yksityiskohtien lisääminen voi poistaa tämän hankaluuden.
Lapsi saattaa kyllä nähdä ympäristön yksityiskohdat, mutta ei ymmärrä
niiden välisiä spatiaalisia yhteyksiä. Sellainen lapsi saattaa käyttää sokeain
tekniikkaa muistuttavia "polkuja" kulkien pitkin seinänviertä ja huonekalulta
toiselle käyttäen sekä visuaalisia että taktiileja maamerkkejä aivan kuin
näkökenttä olisi hyvin rajoittunut. Tällaiselle lapselle saattaa olla mahdotonta
ylittää avarampi tila kulmasta toiseen, jos hän on kehittänyt kulkemistavan
pitkin sen laitoja. Joidenkin lasten orientoituminen saattaa olla siksi
puutteellista, että he eksyvät olohuoneessa, jos huonekaluja on siirretty.
Toisilla lapsilla on lähes fobian kaltaisia pelkotiloja, kun heidän pitäisi siirtyä
tilasta toiseen. Esimerkiksi portin läpi meneminen tai kulkeminen sellaisesta
avonaisesta oviaukosta, jossa on kärpäsnauhat, saattavat olla tällaiselle
lapselle ylivoimaisia esteitä.
Tasoerojen ymmärtäminen kehittyy yleensä lapsen liikkumisen
kanssa samanaikaisesti. Joillakin lapsilla kuitenkin tasoerojen tajuaminen on
selvästi myöhässä ja heitä pelottaa vain muutaman sentin korkuinenkin
tasoero. Pelko on tällaiselle lapselle todellinen ja sitä tulee ymmärtää ja lasta
tukea tutkimaan tasoeroja mahdollisimman turvallisessa ilmapiirissä.
Egosentrinen orientaatio eli sen tilan jäsentämien, jonka keskustana on lapsen on ruumis, saattaa olla puutteellinen päälaenlohkon toiminnan
häiriöiden yhteydessä. Näköä ei silloin pystytä käyttämään tehokkaasti
liikkeiden suunnittelussa ja tarkkailussa, joten lapsen liikkeet näyttävät
kömpelöiltä, vaikka motoriset toiminnot sinänsä ovat normaalit. Tilan selvittäminen vaatii erittäin kokenutta fysioterapeuttia, joka pystyy tunnistamaan, että
motoriset toiminnat kyllä ovat olemassa, mutta ne ovat päämäärättömiä aivan
kuin tavanomaista suunnittelua ja liikkeiden tarkkailua (feed back) ei tapahtuisi. Mikäli myös lapsen motoriikassa on poikkeavuutta, päälaen lohkon
toimintaan liittyvien liikkeiden suunnitteluvaikeuksien toteaminen on hyvin
vaikeaa. Jotkut näistä lapsista näyttävät olevan hyvin vähän tietoisia
ruumiistaan sekä visuaalisesti että taktiilisti.
Simultaanisen perseption eli samanaikaisen hahmottamisen
vaikeus on joillain lapsilla ja tarkoittaa sitä, että lapsi ei pysty suuntaamaan
tarkkaavaisuuttaan kuin yhteen asiaan kerrallaan. Esimerkiksi hän pystyy
katselemaan vain yhtä esinettä kuvassa, jossa on useita esineitä tai vain
jonkin esineen osaa kerrallaan. Simultaaniagnosia tekee näkökenttien
mittaamisen lähes mahdottomaksi, koska lapsi keskittyessään katsomaan
fiksaatiopisteeseen ei pysty havaitsemaan, milloin testivalo ilmaantuu
näkyviin. Näkökentän mittaaminen onkin aivovauriolasten keskuudessa
hankalimmaksi koettu testitilanne. Mikäli näkökentän mittaus ei onnistu,
vaikka lapsella selvästi on käyttökelpoista näkökenttää, sitä voi yrittää mitata
niin, että käytetään fiksaatiokohteena ääntä eli yksivärisen kankaan takana
on henkilö, joka juttelee lapselle samalla kuin testiobjektit tuodaan lapsen
näkökenttään takaa päin. Tämä testitilanne vaatii kuitenkin sitä, että lapsi
pystyy samanaikaisesti jakamaan huomion näkö- ja kuuloinformaatioon.
Goldman-kenttää mitatessa voidaan menetellä siten, että lapsi katsoo tavalliseen tapaan keskellä olevaa harmaata fiksaatiopistettä ja saa sitten katsoa liikkuvaan valopisteeseen heti, kun se tulee näkyviin jossain suunnassa. Kenttä saattaa olla näin mitattuna huomattavasti suurempi kuin tavanomaisen mittauksen aikana.
|
|
Näkökenttämittauksen tulos, kun kenttä on mitattu niin, että lapsi painaa nappia heti, kun hän on havainnut kentän laidalta keskelle päin liikkuvan valon (= vaalea keskeinen alue) ja alue, jonka lapsi havaitsee, jos hän saa siirtää katseen liikkuvaan valotäplään heti sen havaittuaan (=vaalean harmaa alue keskeisen alueen ympärillä). Kyseinen lapsi menetti simultaanisen havaitsemisen aivopaineen nopean laskun yhteydessä eikä se ole palautunut.
|
Lapsen motoriset taidot arvioidaan aina tutkimuksen alussa. Kaikki
motoriset ongelmat kannattaa käydä hyvin tarkkaan läpi lapsen silmälääkärin
ja neurologin kanssa. Koska motoriset ongelmat ovat yleensä hyvin monimutkaisia ja vaativat hyvin suunniteltuja testitilanteita, niitä voidaan parhaiten
arvioida yhdistämällä kliinisissä tutkimuksissa saadut tiedot ja videoimalla
saadut tiedot silmän liikkeistä, silmän-kädenkoordinaatiosta ja niissä
esiintyvistä vaihteluista leikki- ja terapiatilanteissa.
Terapia- ja opetustilanteissa voidaan silloin tällöin havaita silmien liikkeissä
ajoittaisia häiriöitä, esimerkiksi silmät nousevat nykäyksittäin ylös muutamaksi
sekunniksi palatakseen sitten taas normaaliasentoon. Nämä kannattaa aina
raportoida, koska kyseessä on poikkeava aivojen aktiviteetti, joka saattaa
liittyä muuten oireettomaan epilepsiaan. Toisilla lapsilla silmän liikkeiden
kontrollin häiriöt voivat olla osa suurempien lihasryhmien toimintahäiriöitä.
Kaikissa näissä tapauksissa videodokumentaatio on ollut suureksi avuksi,
kun kuntoutusryhmä ja koulu yrittävät ymmärtää lapsen vahvuuksia ja
heikkouksia aikaisempaa paremmin.
Näkömuisti voi olla vaurioitunut hyvin eri tavoin. Se saattaa olla niin
lyhyt, että lapsi ei voi muistaa kuvaa kuin sekunnin murto-osan. Lapsi saattaa
esimerkiksi tunnistaa ja nimetä kuvan aivan oikein tai verrata toiseen, jos kuvat
ovat aivan vierekkäin, mutta ei, jos ne esitetään toinen toistensa jälkeen.
Lapselle saattaa olla myöskin hyvin vaikeata tai täysin mahdotonta kopioida
taululla oleva kuva, koska hän unohtaa sen siinä vaiheessa, kun katse siirtyy
taululta paperiin.
Orientoitumiseen liittyvä tilan ja reittien muistaminen on saattanut jäädä kehittymättä, jos lapsi ei ole itsenäisesti voinut päättää liikkumisestaan eli häntä on aina kuljetettu kärryissä tai pyörätuolissa toisen henkilön työntämänä. Esimerkkinä tästä on LH Materials 2001 CD:llä poika, joka vasta murrosiässä pääsi opettelemaan kodin ja koulun välistä reittiä videoiden avulla ja on sittemmin oppinut liikkumaan itsenäisesti (osio Children with brain damage)
|